آینه جم: چند هفته ای است که جاده های شمال استان تا شهر بوشهر در قرق تریلرهای نفتکش است که با پلاک عراق در رفت و آمد هستند.
به گزارش آینه جم؛ این روزها کسانی که در ورودی و خروجی استان رفت و آمد می کنند، با انبوه این نفتکش ها مواجه می شوند که ظاهرا فرآورده های نفتی را وارد کرده و از بوشهر به کشورهای دیگر ترانزیت می کنند.
تردد این نفتکش ها در شهر بوشهر خصوصا حدفاصل خیابان گمرک (خیابان طالقانی) باعث ترافیک سنگین و اعتراض شهروندان شده است.
البته این تنها یک روی سکه است و تردد روزانه صدها نفتکش عراقی که از مسیر خوزستان وارد استان بوشهر می شوند جدا از شلوغی و ترافیک، باعث فرسایش و خسارت زیرساخت های استان نظیر پل و جاده هایی می شود که ده ها سال برای ایجاد آن زحمت کشیده و خون دل خورده شده است.
مهمتر از همه اینکه باید مشخص شود سود حضور این نفتکش های ترانزیتی برای بوشهر چیست؟
 
مردم ناراضی هستند
رییس شورای شهر بوشهر با اشاره به اینکه تردد کامیون‌های ترانزیتی در خیابان طالقانی به سمت اداره بندر علاوه بر ترافیک شدید و نارضایتی شهروندان باعث آسیب رسانی به سیما و منظر شهری نیز شده است. می گوید: تماس‌های زیادی با شورا پیرامون این موضوع داشتیم که مردم گلایه مند هستند.
وحید نیک روش ادامه داد: از پلیس راهور، اداره بندر و گمرک درخواست داریم تمهیدات ترافیکی و نظم دهی برای ورود و خروج کامیون‌ها اتخاذ کنند تا شاهد کاهش بار ترافیکی در این خیابان باشیم.
 
 
این کامیون ها نظم شهر را به هم ریخته
شهردار بوشهر هم می گوید: شهرداری متولی اصلی اداره شهر است اما حضور این حجم کامیون‌های ترانزیتی در شهر بدون اطلاع ما بوده و نظم، سیما و منظر شهر بوشهر را بهم زده است.
حسین حیدری افزود: باید قبل از حضور این حجم تانکر ترانزیتی مکانی جهت پارکینگ آنها در خارج از شهر دیده می شد که با نوبت دهی و نظم وارد شهر می شدند.
حیدری از دستگاه‌های متولی درخواست کرد: با توجه به ایام نوروز که با حجم زیادی مسافر در شهر مواجه هستیم، شهر با این شرایط دچار مشکلات ترافیکی بسیار زیادی مواجه می شود که نیاز است هر چه سریع‌تر این موضوع رفع شود.
 
 
دستور دادستانی به مدیران بندر و گمرک برای ساماندهی تانکرهای ترانزیتی
قاضی ویژه رسیدگی و پیگیری حقوق عامه دادسرای بوشهر به منظور پیگیری انتقادات مطرح شده درخصوص تانکرهای ترانزیتی، در نشستی با حضور دستگاههای متولی در اداره کل بنادر و دریانوردی حضور یافت.
حمید تماری پس از این نشست اظهار کرد: مقرر شد کلیه تانکرها با هماهنگی اداره بندر بوشهر و مدیران شرکت‌های موضوع این فعالیت تجاری فعلا در یکی از محل‌های مذکور که تعیین قطعی آن را اداره بندر به عهده گرفت، توقف نموده و اداره بندر و گمرک بوشهر با مدیریت خود، این تانکرها را به صورت مرحله ای وارد شهر نموده و عملیات تخلیه را انجام نمایند.
وی با اشاره به برگزاری نشستی با حضور فرماندار بوشهر، مدیران کل بنادر و دریانوردی، ناظر گمرکات، راهداری و حمل و نقل جاده ای، امور اقتصادی استانداری، رئیس پلیس راه استان و برخی دیگر از مسئولان به منظور ساماندهی تردد تانکرهای حامل مشتقات نفتی ادامه داد: ترانزیت این محموله های نفتی از خوزستان به بوشهر و نهایتا کشورهای حاشیه خلیج فارس منجر به رونق اقتصادی خواهد شد، اما باید مشکلات ناشی از حضور و توقف آنها برای مردم مورد توجه دستگاههای مسئول قرار بگیرد.
تماری ادامه داد: در خصوص معضلات اجتماعی، امنیتی، ترافیکی و زیبایی شهری تذکرات لازم به دستگاه‌های متولی داده و اعلام شد که به جهت رفع این معضلات و با توجه به نزدیکی تعطیلات و فصل مسافرت‌های نوروزی، سریعا اقدامات لازم را انجام دهند.
قاضی ویژه رسیدگی و پیگیری حقوق عامه دادسرای مرکز استان بوشهر گفت: همچنین اعلام شد که دستگاه‌ها قبل از اینکه طرحی را پیاده‌سازی کنند به زیرساخت‌ها برای آن نوع فعالیت توجه کنند و ابتدا این زیرساخت‌ها فراهم و سپس وارد مرحله اجرایی شوند که متاسفانه در خصوص این موضوع به زیرساخت ها توجه نشد. امیدواریم تصمیماتی که گرفته شد، موجبات رضایتمندی مردم را نیز فراهم آورد.
 
سود استان از این ترانزیت دیده شود
تردیدی نیست که ترانزیت از بعد کلان منافع قابل توجهی برای کشور دارد، اما این تحولات باید منافع مردم استان را نیز به دنبال داشته باشد، خصوصا مناطقی که زیر چرخ های سنگین این غول های آهنی هستند.
یعنی اگر قرار است جاده های استان بوشهر بستری را برای یک منفعت ملی فراهم کنند نباید با تحمیل هزینه های زیاد، زیرساخت های استان در معرض خسارت و نابودی قرار بگیرند و تنها هزینه های این ترانزیت بر بوشهر تحمیل شود.
اگر به این سیاهه، احتمال تصادفات مرگبار جاده ای یا آتش سوزی های ناشی از تردد این تانکرها را هم اضافه کنید، اهمیت نگاه منصفانه تر به سهم استان از تریلی های ترانزیتی بیش از پیش روشن می شود.
[کد خبر:AJ45055]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب