آینه جم- شرکت سنگاپوری اس تی انجینیرینگ (ST Engineering) به تازگی و طی نمایشگاه هوایی سنگاپور از نسل آینده سلاح سار 21 (SAR 21) رونمایی کرد. در حال حاضر، این سلاح جدید به نام نسل بعدی تفنگ سار (Next-Gen SAR Rifle) شناخته شده و برخی نوآوری ها نسبت به مدل پیشین را ارائه کرده است.

نسل جدید تفنگ تهاجمی سار

نسل بعدی تفنگ سار با یک نارنجک انداز جدید قابل اتصال زیر لوله سلاح همراهی می شود و همچنین امکان شلیک مهمات جدید 5.56 در 45 میلیمتری را دارد.

شرکت سنگاپوری و رونمایی از نسل بعدی یک تفنگ تهاجمی

ماژولار بودن و انعطاف پذیری شاید بهترین واژه ها برای توصیف پلتفرم تفنگ تهاجمی جدید شرکت اس تی انجینیرینگ باشد. نسل بعدی تفنگ سار طراحی ظاهری مدرن و به روزی دارد، در شرایطی که شکل کلی سلاح سار 21 را حفظ کرده است.

ما همچنان با یک تفنگ بولپاپ سر و کار داریم، با این وجود دسته تپانچه ای از طراحی جدیدی برخوردار شده است. انتخابگر در بالای این دسته قرار دارد و با انگشت شست می توان با آن کار کرد. انتخابگر شامل سه وضعیت ضامن، تک تیر و رگبار می شود که جابجایی بین هر وضعیت با چرخش حدود 60 درجه ای صورت می گیرد. سرعت شلیک نسل بعدی تفنگ سار  بین 450 تا 650 گلوله در دقیقه عنوان شده است.

شرکت سنگاپوری و رونمایی از نسل بعدی یک تفنگ تهاجمی

نسل بعدی تفنگ سار؛ ماژولار و ارگونومیک

بخش پژوهش و توسعه شرکت اس تی انجینیرینگ سلاحی را طراحی کرده است که کار با آن به وضوح برای سربازانی که به گونه های تفنگ ای آر-15 عادت کرده اند، راحت است.

جدا از قطعات مکانیکی، نسل بعدی تفنگ سار به طور کامل از مواد کامپوزیت ساخته شده است. این تفنگ تهاجمی دارای قنداقی ثابت است که می تواند به راحتی با یک نمونه تلسکوپی جایگزین شود. در قسمت بالای سلاح یک ریل پیکاتینی کل این قسمت را پوشش می دهد. دو ریل کوچک تر در کناره ها می توانند میزبان قطعات افزودنی بیشتر باشند. یک ریل پیکاتینی کوچک نیز زیر لوله قرار دارد که به طور معمول برای اتصال نارنجک انداز یا دو پایه استفاده می شود.

اس تی انجینیرینگ در ساخت نسل بعدی تفنگ سار توجه ویژه ای به بهبود ارگونومی داشته است. طراحی سلاح به گونه ای انجام گرفته که هم افراد راست دست و هم چپ دست بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.

شرکت سنگاپوری و رونمایی از نسل بعدی یک تفنگ تهاجمی

این تفنگ تهاجمی جدید با وزنی حدود 3.8 کیلوگرم با دو لوله مختلف 15 اینچی (381 میلیمتری) و 20 اینچی (508 میلی متری) ارائه شده است. شعله پوش سلاح به گونه ای طراحی شده تا با صدا خفه کن های موجود در بازار نیز سازگار باشد.

نسل بعدی تفنگ سار با خشاب های STANAG 4179 قابل استفاده است، با این وجود، اس تی انجینیرینگ خشاب های پلیمری خود را نیز ارائه می کند. جدا سازی قطعات سلاح را می توان بی نیاز از ابزاری خاص انجام داد. این تفنگ تهاجمی جدید به سه زیر مجموعه اصلی گیرنده بالایی، گیرنده پایینی و مجموعه ماشه تقسیم می شود.

نسل بعدی تفنگ سار؛ سلاحی با دقت بالا

شرکت سنگاپوری و رونمایی از نسل بعدی یک تفنگ تهاجمی

با توجه به ماژولار بودن و انعطاف پذیری، امکان استفاده از یک سامانه کنترل آتش در نسل بعدی تفنگ سار وجود دارد. این سامانه اندازه گیری فاصله تا هدف با استفاده از یک فاصله یاب لیزری و ردیابی اهداف متحرک را ممکن کرده، در نتیجه، این تفنگ تهاجمی را به سلاحی بسیار دقیق تبدیل می کند.

سامانه کنترل آتش احتمال زمینگیر کردن هدف با اولین گلوله را افزایش داده و همچنین سلاح را به گزینه ای مناسب برای اهداف ضد پهپاد تبدیل می کند.

نسل بعدی تفنگ سار؛ امکان استفاده از دو نوع گلوله و نارنجک

شرکت سنگاپوری و رونمایی از نسل بعدی یک تفنگ تهاجمی

برای ایفای چنین نقشی، گلوله های 5.56 در 45 میلیمتری ناتو ممکن است بهترین انتخاب نباشد. سلاح جدید اس تی انجینیرینگ به گونه ای طراحی شده است تا به راحتی به کالیبر 7.62 در 51 میلیمتری تغییر وضعیت دهد که در مقایسه با کالیبر کوچکتر از برد عملیاتی و قدرت توقف بیشتری برخوردار است.

نسل بعدی تفنگ تهاجمی سار با نسل بعدی سار جی ال برای پرتاب نارنجک همراهی می شود. این نارنجک انداز از طریق ریل پیکاتینی به سلاح متصل می شود و حدود 1.2 کیلوگرم به وزن آن اضافه می کند. ورودی نارنجک انداز به راست و چپ قابل چرخش است که پر کردن آن برای سربازان راست و چپ دست را آسان می کند. نارنجک انداز دارای لوله ای 8.5 اینچی (216 میلیمتری) است و تنها کمی به طول سلاح اضافه می کند.

شرکت سنگاپوری و رونمایی از نسل بعدی یک تفنگ تهاجمی

اس تی انجینیرینگ همچنین از گلوله های جدید 5.56 در 45 میلیمتری به نام 5.56 اولترا رونمایی کرده است که به گفته شرکت توانایی نفوذ در صفحه فولادی با ضخامت 14 میلیمتری با سختی آر بی 55 تا آر بی 70 راکول از فاصله 183 متری را دارد. گلوله جدید بدون سرب، غیر سمی و به طور کامل سازگار با تفنگ های تهاجمی استاندارد ناتو است. این گلوله امکان خنثی کردن نیروهای دشمن حتی زمانی که محافظ های بالستیک پوشیده اند را افزایش می دهد.  

شرکت سنگاپوری و رونمایی از نسل بعدی یک تفنگ تهاجمی

 

[کد خبر:AJ44915]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب