00000000000000000015WA0031.jpg

آینه جم-ابراهیم قیصری/جبیر یکی از انواع آهوی بومی شبه‌قاره هند و ایران است که بیشتر در مناطق بیابانی و گرم زندگی می‌کند و شباهت زیادی به آهوی ایرانی دارد با این تفاوت که اندازه‌ای کوچک‌تر و بدن ظریف‌تر و لاغرتری دارد، محل زندگی جبیر در نقاط جنوبی ایران از جمله خلیج حفاظت‌شده نای‌بند در عسلویه است
موضوع جبیر یک مساله مهم است و به یک نسل خاص مرتبط نیست شاید اگر نسل ما به این موضوع بی‌توجهی کند نسل‌های آینده این گونه حیات وحش زیبا و بی نظیر را نبینند و قابلیت‌های طبیعی حیات وحش پارک ملی دریایی نایبند عسلویه که به دلیل همجواری با صنایع غول پیکر مستقر در منطقه در معرض تهدید قرار دارد را تنها در کتاب‌ها بخوانند و چیزی به چشم نبینند.
به دلیل توسعه صنعت در منطقه عسلویه امروز حیات وحش این مجموعه آسیب دیده و نه تنها جبیرها بلکه حتی امروز جای تخم گذاری لاک پشت‌ها نیز محدود و کوچک شده است، در این شرایط چه کسی باید مسئولیت صنعت را در مقابل عوارضی که برای منطقه به وجود آورده متقبل شود.
در  سال هایی که بیشتر شرکت‌ها آهوهای جبیر را ندیدند! ‌، دو شرکت آریاساسول و جم با حمایت از آهوهای جبیر ، نام نیک از خود به‌ یادگار گذاشتند. 
شرکت آریاساسول بعد از شش سال حمایت از آهوی جبیر ، تابستان سال جاری اعلام کرد تعهد شرکت براي حمایت از اين گونه‌ جانوري پایان یافته است.
گرچه برخی حامیان محيط زيست ناراحت شدند اما آریاساسول در این سالها حمايت قابل تقدیر و ستایش داشته و نباید حمایت‌هایشان را نادیده گرفت ، حمايت هایی که باعث شد یونسکو از سازمانهای زیرمجموعه سازمان ملل نيزاز شرکت اریاساسول تقدیر کند.
شرکت آریاساسول بعد از واکنش‌ها به کناره‌گیری از این طرح اعلام‌ کرد شش سال از آهوی جبیر حمایت کرده و این فرصت به دیگر شرکت‌ها داده می شود تا در این زمینه اقدامات اجتماعی داشته باشند.
در مهرماه درجلسه  مشترکی که با حضور مدیرعامل پتروشیمی جم و  مدیرکل محیط زیست استان  برگزارشد ، تفاهم‌نامه راهبری سایت جبیر با محور راهبری سایت احیاء و بازسازی جمعیت جبیر و همکاری در بهینه‌سازی زیستگاه جبیر واقع در پارک ملّی دریایی نای‌بند به امضای دو  طرف رسید.
این امضا آغازی شد برای حمایت پتروشیمی جم از آهوی جبیر و تلاش‌های این شرکت‌ برای این زیستگاه مهم شروع شد. 
شرکت پتروشیمی جم از شرکت‌های فعال در حوزه مسئولیت های اجتماعی است و هر ساله علاوه بر کمک‌ از طريق شورای راهبردی پتروشیمی های پارس؛ خود نيز آستین بالا زده‌ و اقدامات اجتماعی در قبال‌ جامعه‌ پیرامونی انجام می‌دهد. 
طبق تفاهم نامه که شرکت‌ جم به صورت داوطلبانه آن را متعهد شد اين شرکت حمایت از آهوی جبیر در پارک ملّی نای‌بند و احیاء زیستگاه این گونه را به مدت دو سال بر عهده گرفت ؛ اقدامي ارزشمند که‌ با خرسندی و خوشحالی فعالان محیط زیست منطقه همراه شد.
هم اکنون با حمایت های قابل ستایش شرکت پتروشیمی جم ، نگرانی‌ها برطرف شده‌ و دوستداران محيط زيست امیدوارند در سال‌های آینده جمعیت اين گونه‌ آهو سه رقمی شود. 
نکته قابل تاکید این است محیط زیست تنها متعلق به امروز نیست و باید به عنوان میراثی برای آیندگان به شمار آید که با حضور صنعت ، امروز جای بسیاری از این جانداران از جمله جبیر تنگ شده و باید محیط زیست با همکاری شرکت‌ها و دوستداران محیط زیست ، از این جانداران برای آیندگان حفاظت کنند و پیشنهاد می‌گردد صندوق حمایت از آهوی جبیر با حمایت شرکت های پتروشیمی و همچنین شرکت گاز به عنوان متهم اصلي آلودگی منطقه تشکیل شود. 
فعالان محيط زيست و مردم‌ منطقه قدردان کسانی هستند که براي محيط زيست منطقه‌ گام برمی دارند و از همه تلاش‌های مدیران شرکت‌ پتروشیمی جم برای نجات آهوی جبیر تقدیر مي گردد. 
[کد خبر:AJ44007]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب