9530-33186.jpg


 آینه جم؛ابوالحسن گنخکی:هجمه های سنگین انواع رسانه های مجازی و اجتماعی سازماندهی شده در قالب نهاد و ستاد رسانه ای خاص که به عنوان بازوی تبلیغاتی جناح اقتدارگرا در استان بوشهر شناخته می شود در جهت نشان دادن تصویری مخشوش و واگرایانه از اصلاح طلبان بوشهری در فصل انتخابات مجلس دهم حکایت از برنامه ریزی جدی و گسترده اصولگرایان بوشهری به منظور مهندسی انتخابات پیش رو دارد.


علاوه بر آن، برخوردهای اخیر دلواپسان با مراسمات قانونی و دارای مجوز در سراسر کشور از عزم جدی و قاطع آنان برای ایجاد تشنج و گل آلود کردن فضای سیاسی کشور و گرفتن ماهی مطلوب خود از این آب گل آلود تحلیل می شود. نتیجه این دلواپسی ها چیزی جز کاهش مشارکت مردم در انتخابات و فرصت سازی برای تصمیم گیری دیگران به جای مردم نخواهد بود.
به همین دلیل است که آگاهان سیاسی و حامیان دولت سخت معتقدند تغییر فرمانداران و بخشداران ضعیف که مسوولیت اجرای انتخابات را بر عهده دارند نباید به بعد از برگزاری انتخابات و فتح مجلس توسط اصلاح طلبان و اعتدال گرایان موکول شود. چرا که اگر فرمانداران و بخشداران به عنوان مجریان انتخابات، مرعوب خشونت دلواپسان قرار گیرند و خواسته یا ناخواسته فرصت مهندسی انتخابات برای آنان فراهم شود آنگاه مقصر اصلی این شکست احتمالی بر عهده دولت و نمایندگان آن خواهد بود. از همین روست که به نظر می رسد تغییر آن دسته از نمایندگان ضعیف دولت در شهرستان ها و بخش ها باید هر چه زودتر آغاز شود. فرمانداری که نتواند پاسدار حقوق اولیه مردم باشد به طریق اولی قطعا نمی تواند نقشی قابل توجه در فرایند توسعه آن شهرستان ایفا نماید و باقی ماندن وی در آن مسوولیت خیانت به آرای مردم در انتخابات 24خرداد92 است. متاسفانه چنان که به وضوح مشاهده می شود برخی از نمایندگان سیاسی دولت در شهرستان ها و بخش های استان چندان دل در گروه اعتدال گرایی و توسعه ندارند و در محافل خصوصی ضمن انتقاد صریح از سیاست های اعتدال گرایانه کلان دولت، بازگشت عصر مهرورزی را آرزو می کنند. کاملا بدیهی است که در صورت غفلت مدیران ارشد استان از این عزل این مدیران ضعیف و دلواپس در شهرستان ها و بخش ها، نگرانی افکار عمومی از صیانت آرای مردم به عنوان حق الناس در انتخابات سرنوشت ساز پیش رو کاملا طبیعی و بحق خواهد بود.
هر چند نگرانی و تشویش خاطر اصولگرایان از انسجام روزافزون اصلاح طلبان بوشهری شاید طبیعی به نظر برسد اما اقدام آنها برای فرار به جلو و ارایه تصویری مبهم و ناقص از فعالیت های همگرایانه اصلاح طلبان با هدف سرپوش گذاشتن بر رقابت درون گروهی اصولگرایان و تخریب وجهه اصلاح طلبان نزد افکار عمومی از بروز رفتارهای غیراخلاقی و غیرقانونی در فصل انتخابات توسط اصولگرایان خبر می دهد.
کاملا طبیعی است که اصلاح طلبان بر اساس مشی اخلاق مدارانه و قانون گرایی نهادینه شده ی خود،کاملا دموکراتیک و براساس خرد جمعی در مسیر انتخاب کاندیداهای نهایی خود در استان حرکت کنند. آنها همان طور که در انتخابات ریاست جمهوری سال 92چندان در اندیشه سهم خواهی نبودند در انتخابات پیش رو نیز بدون هیچ گونه ترس و واهمه ای از میزان سهم خود در قدرت، در راستای حرکت به سمت استفاده از همه ظرفیت های اصلاح طلبانه و جلب مشارکت همه مردم استان در تعیین سرنوشت خود پیش می روند. اصلاح طلبان بوشهری، بوشهر را برای همه بوشهری ها می خواهند و به همین دلیل می کوشند تصمصم گیری نهایی خود درباره کاندیداها را به بهترین زمان ممکن و پس از مشارکت همه سلایق سیاسی توسعه گرا در فرایند اجماع سیاسی موکول کرده اند.
ضمن آنکه درگیری های درون گروهی اصولگرایان بوشهری نیز در این میان قابل تامل است و شتابزدگی اصولگرایان سنتی بوشهر در معرفی کاندیدا برای چهار حوزه انتخابیه استان ریشه در ترس آنان از شبیخون کودتاگونه هم کیشان دلواپس خود دارد. دلواپسانی که طی سال های اخیر با تک روی های خود طیف سنتی اصولگرا را به حاشیه رانده اند.
هر چه به روز هفتم اسفند نزدیک می شویم اصلاح طلبان با تمرکز بر همگرایی وحدت آفرین خود به موفقیت خود در این مبارزه نفس گیر امیدوارتر می شوند اما هر چه که زمان بیشتری می گذرد اصولگرایان به دلیل ترس درون گروهی سنتی ها از بنیادگراها عملا به تشتت بیشتری دست می یابند. اخبار و گزارش هایی که از محافل و هیات های اصولگرایان به افکار عمومی درز می کند گویای باختن بازی اصولگرایی به دلواپسان است و حتا همین تعجیل موتلفه ای ها در معرفی نامزدهای مورد حمایت خود در استان چندان آنها را در برابر گستاخی های دلواپسان مصون نخواهد داشت. اصولگرایان سنتی پیش از آنکه انتخابات هفتم اسفند را به تفکر اصلاح طلبی ببازند، همین اکنون رقابت سیاسی درون گروهی را به دلواپسان خشونت گرا باخته اند. انتخابات پیش رو رقابت میان تفکر اصلاح طلبی و اعتدال گرایی با اندیشه بنیادگرایی دلواپسانه است. اصولگرایان سنتی اگر در این فاصله ی باقی مانده تا انتخابات به خود نیایند قطعا برای سالیان متمادی بازی را به هم کیشان دلواپس خود واگذار خواهند کرد.

** نویسنده:ابوالحسن گنخکی.عضو حزب کارگزاران سازندگی

[کد خبر:AJ10327]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+7 # حیدری 1394-09-09 21:41
نویسنده شخصی بسیار بی سوادی است .
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+6 # محسن 1394-09-10 08:51
از یک اصلاح طلب باید انتظار چنین مقاله ای داشت ولی برادر بزرگوار تعدد کاندیداهای اصلاح طلب خود گویای افتراق میان اصلاح طلبان است و تک کاندیدایی اصولگرایان در همه حوزه های انتخاباتی استان ،مفهومی جز اتفاق و همدلی ندارد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+5 # حشمت فردوس 1394-09-10 09:02
حیدری کاملا درست می گوید واقعا از این نوشته به راحتی و به وضوح می توان به بی سوادی و بی دانشی نویسنده پی برد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # شیر آهنکوه 1394-09-10 13:19
نهاد مجلس؛ تحقق حاکمیت ملی یا گریزگاهی برای کسب منافع شخصی؟


#شیر آهنکوه
1394/09/10

دموکراسی در صد سال اخیر نشان داده که الگویی بی مانند و بی رقیب در حکمرانی بوده است. واقعیت هم این است که در عصر حاضر اغلب دولت ها حداقل در ظاهر خود را ملبس به لباس دموکراسی نشان می دهند که این خود دلالت بر میزان وثوق بی اندازه نخبگان و عامه مردم و جوامع مختلف در نسبت به دموکراسی است. از شاخص های جوامع دموکراتیک نقش و اهمیت مجالس قانونگذاری در این جوامع است. به تبع تمایل بیشتر هر یک از ساختار های حکومتی به سمت رویکرد هایی کیفی تر از دموکراسی، میزان اهمیت و نقش قدرتمند، تخصصی و کارآمد مجالس قانونگذاری در این جوامع نیز افزایش می یابد. آری آن چنان که در میان اندیشمندان علوم انسانی مشهور است: “مجلس و پارلمان تحقق روح حاکمیت ملی است”.
قانون اساس جمهوری اسلامی ایران دو وظیفه نهادی برای نهاد پارلمان در ایران بر شمرده است؛ یکم -صلاحیت قانونگذاری (مستفاد از اصل ۷۲ قانون اساسی) دوم – نظارت (مستفاد از اصول ۷۶ ، ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی) اجرا و تحقق این دو وظیفه و صلاحیت اساسی مقدمات و ابعاد بسیار ژرفی دارد که نحوه اجرای آن در نهایت به قوانین عادی سپرده شده است. موضوعی که بسیار در تحقق این دو صلاحیت نهادی ذی مدخل می باشد کیفیت و ساختار نظام های انتخاباتی در کشور های مختلف است. یک نظام انتخاباتی تضمین کننده برگزاری انتخابات به گونه‌ای معتبر است و مقرر می‌سازد که آراء رای‌دهندگان چگونه جمع‌آوری و شمرده شود. نظام‌های رایج رای‌گیری، حکومت اکثریت، نمایندگی به تناسب و کثرت آراء است که با گوناگونی بسیاری در شیوه‌های جمع‌آوری، شمارش و تضمین سلامت انتخابات در این نظام‌ها مواجه هستیم.
در برخی مدل های حکومتی افراد راسا و مستقل از نهاد حزبی وارد کارزار سیاسی انتخابات می شوند. در این مدل غالباً فرد کاندید انتخابات بدون اتکاء به ساختار حزبی و صرفاً با اتکاء بر داشته های شخصی اعم از توان مالی شخصی، رزومه علمی و سیاسی شخصی و با عطف به وضعیت قومیتی یا اجتماعی شخصی، خود را در معرض رای اجتماع قرار می دهد. تجربیات جوامع مختلف در این مدل بیانگر ناکارآمدی است که از این مدل بر می خیزد. معمولا صاحبان قدرت و ثروت در این مدل انتخاباتی سود های کلانی کسب می کنند و فعالیت انتخاباتی برای این قبیل افراد فضایی برای کاسب کار مالی و سیاسی می شود....
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+4 # سپهر 1394-09-10 13:40
افتضاح بود حیف وقتی که گذاشتم واسه خوندنش. برخورد های فیزیکی ودرگیری های مرتب اصلاح طلبان در جلسات خانگی نشانه چیست آقای نویسنده اتحاد یا افتراق؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # بردستانی 1394-09-10 13:52
احتمالا نویسنده خارج از کشور بوده و از اوضاع و احوال خبری نداردذ
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # محمدی 1394-09-10 15:52
متاسفانه رویه ای که اطلاح طلبان در پیش گرفته اند بیشتر آنها را از گردونه رقابت خارج خواهد ساخت . مطمئن باشید اون شعارهای اصلاحی رییس جمهور در روزهای آغازین ریاستش رنگ باخته و مردم به وضوح شاهد این قضیه هستند .
از دوستان اصلاح طلب می خواهم که یک نظر سنجی از اقبال عمومی مردم به جبهه اصلاحات داشته باشند و بعد اینگونه گارد بگیرند
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # دانشجو 1394-09-10 21:37
آینه جان!دلبندم! انسجام اصلاح طلبان؟؟؟؟؟ شما در ایران زندگی میکنید عایا؟؟؟ عایا؟؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-4 # محسن مجیدی 1394-09-10 22:27
سلام ودرود به دوست گلم آقای گنخکی....
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب