00000000051127-WA0002.jpg

آينه جم : محسن ذوالفقاري:به دلیل حضور صنعت آن هم از نوع دولتی اش در جنوب استان بوشهر شاهد تغییرات مداوم در منطقه هستیم.

این فرایند تحول! مانند شهرک سازی و هجوم در ساخت مجتمع های مسکونی و یا توسعه واحد های صنعتی دولتی به جای توسعه شهری موجب مشکلات عدیده در منطقه شده است، مثلا ساکن شدن خانواده های كاركنان پتروشیمی ها و... که با کمترین هزینه تنها با خرید مجتمع های مسکونی مجوز حضور در منطقه را پیدا می کنند.

 فارغ از اینکه این رویه چه بلایی بر سر فضای آموزشی و رفاهی، ترافیک شهری و بازار می آورد،آیا این فرآیند، توسعه را برای ما به ارمغان می آورد؟

قطعا برای حرکت در مسیر توسعه ابتدا باید زیر ساخت ها فراهم شود تا این فرآیند به توسعه پایدار منجر گردد.

اما این زیر ساخت ها کدامند؟

یکی از مهترین فاکتورهای این مهم گسترش راه های ارتباطی است.

راه شبکه و شریانی حیاتی هر جامعه است و برای ورود به توسعه  باید به اولین آیتم توسعه یعنی راه فکر کنیم، پس راه ارتباطی مناسبی می تواند بسترساز برنامه ریزی‌ها برای توسعه شود، راه‌ها از گذشته‌های دور تا به حال به عنوان یک نقش کلیدی سبب ارتباط بین شهرها و روستاها و رونق تجارت و كسب و كار بوده است.

 امروز جنوب استان بوشهر که نام قطب صنعتی ایران را یدک می‌کشد فاقد راه ارتباطی مناسب است،اگرچه جاده های استان از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند اما مسیر ترانزیت منطقه به سوی استان فارس است که امروز به قتلگاه تبدیل شده است، جاده ای با کیفیت بسیار پایین و دو طرفه که در نوع خودش بی نظیر است!

اتوبان سیراف به جم و فیروزآباد با وجود ایجاد موقعیت راهبردی در منطقه، هرگز نتوانسته است خاطره‌ای خوش برای مردم منطقه و مسافران رقم زند.

اجرای فاز دوم این مسیر به دلیل اینکه مرتبط با پارس جنوبی است و ترافیک این جاده به دلیل حضور خودروهای و تريلرهاي آنها است، می تواند یک طرح ملی تلقی شود و با همت منتخب ملت سرکار خانم الماسی و فرمانداران شهرستان هاي استان بوشهر و فارس، وزارت نفت را ملزم به اجرای آن کرد.

اما نكته ديگر؛  شرایط موجود تهدیدی جدی برای محیط آموزشی و رفاهی است که باید پتروشیمی ها را ملزم به مشارکت در ایجاد فضاهای مذکور نمود.

برای جلوگیری از ترافیک مرکز شهر و گسترش محیط شهری با هدایت مجتمع های مسکونی مذکور به سمت محله های در حال رشد يا روستاي بهارستان و روستاهاي مجاور شهر جم، می توان مسیر آبادانی را سرعت بخشید.

قطعا دغدغه اصلی هر جامعه ساماندهی به وضعیت جوانان است، اگرچه تعدادی از جوانان منطقه در واحدهای صنعتی دولتی مشغول به فعالیت هستند و افرادی نیز به بازار روی آورده اند، می توان با احداث شهرک های صنعتی در شهرستان و ترغیب بخش خصوصی به سمت تولید که از ارکان اقتصاد مقاومتی است اشتغال را برای جوانان ایجاد کرد.

احداث بیمارستان، حضور دانشگاه به صورت کاربردی و با همراهی صنعت، گسترش سطح شهر از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا با توسعه پایدار ، رفاه اجتماعی حاصل گردد.

[کد خبر:AJ14475]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+1 # دانشجو 1395-01-18 09:39
سلام استاد بسیار عالی نوشتی .امیدوارم روز به روز شاهد پیشرفت هایاتان باشم.سبز و مانا باشی
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # شهرون 1395-01-18 13:15
مطالب کاملا درست و بجا میباشد ولی مشکل از کجاست به نظر بنده به عنوان یک شهروند مشکل بر میگردد به طرز تفکر و اندیشه مسئولین شهری ما چرا که ما میبییم تما م مجوزها و ساختهایی که انجام میشه در یکی دوتا خیابان اونهم بدلیل قیمت بالاتر فروش انجام میشه و این باعث شده اولا سایر نقاط کمتر توسعه یابد و شلوغی و ترافیک در محدوده ای خاص این مشکلات بوجود اورد اگر مسئولین در شورای شهر و شهرداری مجوز ساخت در این چند خیابان نمیدادند در عوض افراد را تشویق میکردن در نقاط کمتر توسعه یافته ساخت و ساز کنند بعنوان مثال بلوار ولیعصر یا سایر نقاط الان این مشکلات نداشتیم و همینطور سایر مسایل و مشکلات در زمینه اموزش و ... به راحتی قابل حل کردن بود در واقع مشکل اصلی اشنا نبودن مسولین مربوطه یا طرز تفکر غلطی است که متاسفانه در این شهرستان حاکم است وقتی مسئولی که در راس هرم قرار دارد دارای اون علم و دانش فنی در زمینه کاریش نداره نتیجه اینه که میبینیم امید روزی که این نع مدیریتها برداشته بشه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # شهر وند 1395-01-23 08:40
با سلام.درود بر حاج محسن عزیز وصد افرین بر این بصیرت ودلسوزی شما .بله اینجور که پیداست مسئولین فقط روی ترویج ساخت وساز زوم کرده اند ولی به زیر ساخت های شهری که مردم را بااین مشکلات مواجه کرده توجهی ندارند
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب