00000000000000007111.jpg

آینه جم ، به دنبال درج مطلبي در مورد تخلف موردي اين شركت در حوزه محيط زيست در برخي از رسانه هاي شهرستان ؛ عينا جوابيه واحد HSE شركت پالايش گازفجرجم به شرح ذيل اعلام گرديده است.

به گزارش آینه جم،  به دنبال انتشار گزارش های درباره آلودگی های شرکت پالایش گاز فجر جم در سایت های خبری و شبکه های اجتماعی شهرستان جم که در آن مسئولين و پرسنل شركت پالايش گاز فجر جم متهم به رهاسازي مواد سمي به درون رودخانه مجاور پالايشگاه مشهور به "تنگ حنا" شده است ذكر نكاتي جهت تنوير افكار عمومي و روشن شدن واقعيت موضوع اتفاق افتاده، به عرض مي رساند .
1-      گزارش تهيه شده بر اساس شواهد بصري تهيه شده و بصورت غير منصفانه اي بزرگنمايي شده است.  نويسنده آن بر اساس مشاهدات ناقص متعلق به چند عكس، يكطرفه به قضاوت رفته و چند اتهام بزرگ از جمله رها سازي عمدي پساب سمي، محدوده گسترده پراكنش آلودگي و همچنين اتهام در خصوص بالا بودن ميزان سمي بودن پساب نشت شده را متوجه شركت پالايش گاز فجر جم نموده است كه اين گزارش را به يك خبر خلاف واقع رسانه اي تبديل نموده است.
2-     نشت پساب از چاله سوزا متعلق به پالايشگاه امري كاملا سهوي و نه عمدي بوده كه متأسفانه اتفاق افتاده است و متولي نظارت بر اين رويداد قوانين مربوط به سازمان حفاظت از محيط زيست مي باشد كه نه تنها شركت پالايش فجر جم، بلكه كليه صنايع خود را ملزم به رعايت آن مي دانند؛ كما اينكه تاكنون نيز فعاليت ها و جهت گيري هاي اين شركت مويد همين موضوع مي باشد.
3-     اتهام رهاسازي مواد سمي به درون رودخانه با توجه به وفور تعداد زيادي ماهي درون رودخانه كاملا بي اساس مي باشد. ضمن اينكه ميزان سمي بودن پساب ها با انجام آزمايش قابل تشخيص مي باشد نه از روي تصاوير و تشخيص هاي سطحي و مشاهدات عيني. كما اينكه نتايج انجام شده از نمونه هاي بهداشتي در سه نقطه از نقاط مشكوك به آلودگي ميزان هيدروكربور را ناچيز تشخيص داده است.
4-     اين شركت بلافاصله پس از دريافت گزارش مبني بر جريان پساب به درون رودخانه مجاور اقدامات لازم در جهت كنترل آلودگي و حذف آلودگي از طريق مكش آب هاي مشكوك به آلودگي به درون حوضچه هاي ايزوله درون پالايشگاه انجام داده است.
5-     ايراد چنين اتهام هايي بدون تحقيق در مورد اصل موضوع در واقع به شأن و منزلت كاركنان خدوم شركت كه در هنگام كوچكترين حادثه اي بسيجي وار در جهت اصلاح و پاكسازي اقدام مي نمايند، خدشه وارد مي كند.
6-     شركت پالايش گاز فجر جم همواره حفاظت از محيط زيست را به عنوان يك مسوليت اجتماعي، از استراتژي هاي خود دانسته وهمكاري تنگاتنگي با اداره حفاظت محيط زيست شهرستان و استان داشته و در جهت حفاظت از محيط زيست تا كنون طرح هاي گوناگوني از جمله تفاهم نامه محيط زيست، اقدام به خريد آنالايزور آنلاين محيطي جهت پايش آلودگي هوا و نصب در شهر جم به انجام رسانده است .
[کد خبر:AJ16199]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+4 # جوهری جمی 1395-03-23 14:17
نمونه بارز و مصداق عینی عذر بدتر از گناه همین جوابیه سراسر غیر مستدل می باشد. بر هیچ جنبنده ای پوشیده نیست که این پالایشگاه و همچنین منطقه عملیاتی نار و کنگان چه بلاهای عظمی بر سر کل محیط زیست این خطه آورده اند و به محض اینکه یک خبرنگار متعهد و یا سایتهای حامی محیط زیست یکی از هزاران تخلف آنها را اشکار می کنند بلافاصله فرافکنی و فرار رو به جلو آغاز می شود. این نشت پساب به صورت سهوی چندبار و در چه زمانهایی باید انچام گیرد؟ به عینه در طول فصول مختلف و زمانهای طولانی با چشم خودم این آلودگی هارا مشاهده کرده ام حالا وای به روزی که تست و اندازه گیری شود!!!!!!! معلوم است که هیچ بقالی نمی گه ماست من ترش است. اما لطفا توجیه را کنار بگذارید زیرا هیچکس این..... در قالب جوابیه شما را باور نمی کند.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-1 # احمد 1395-03-23 15:32
ای کاش رسانه ها بجای بزرگنمایی و اتهام زنی های بی اساس، تعامل بیشتری با شرکت ها داشتند و موارد اینچنینی را ابتدا به HSE شرکت ها گزارش می کردند.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+4 # همشهری 1395-03-23 15:45
حفاظت از محیط زیست اونم توسط پالایشگاه؟؟؟؟؟ اصلن خود پالایشگاه معضل محیط زیسته. البته به نظر میرسه کوتاهی از طرف دستگاهای ناظر بویژه اداره محیط زیست در این زمینه بی تاثیر نیست.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # کشاورز 1395-03-24 09:38
خیلی جالبه اگر این مواد الوده نیستند پس چرا در اراضی محدوده پالایشگاه رها نمیشوند و بهترین نقطه رودخانه بوده که با بارندگی ازبین بروند ریخته میشه از طرفی اب سالم که این رنگ ندارد رنگهای تیره و قهوه ای مگر چیزی غیر از وجود اکسیدهای اهن، منگنز ، ترکیبات کرومات که ضدخورندگی و رسوب در تاسیسات پالایشگاه کار میره و بسیار هم خطرناک هست یا ترکیبات گوگرددار نیترات نمکها وصدها ماده سمی دیگه ناشی نمیشه یا در سال گذشته هم که بارسانه ای کردن موضوع چرا این همه بسیج شدید و با کلی هزینه اقدام به جمع اوردی مواد تخلیه شده نمودید شما که میگید اینها مشکلی درست نمیکنند پس چرا با این اقدامتان خودتان زیر سئوال رفتید لااقل قدری رعایت حال میزبان خود بکنید و همش به فکر رکورد زنی در تولید گاز در کشور و گرفتن مدال افتخار نباشید رکورد زنی که به بهای نابودی محیط زیست و حیات همنوعان باشه ارزشی نارد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # فریاد کویر 1395-03-24 14:22
چند نکته در جواب پالایشگاه فجر جم :
1- بر حسب بند 2 اظهارت فوق نشست پساب را امری سهوی دانسته اید یعنی در حقیقت بصورت ضمنی این نکته را عنوان نموده ایدکه ارتکاب تخلفات زیست محیطی اگر سهوی باشد مانعی ندارد . اما بر حسب عرف و قانون هیچ گونه سهوی در ارتکاب تخلف و جرائم از یک شخصیت حقوقی پذیرفته نیست سهو و خطا در مورد اشخاص حقیقی مصداق پیدا می نماید نه یک شرکت با شخصیت کاملا حقوقی که عامه مردم آن را نماد دولت و اقتدار کشور می دانند .
در ثانی طبق بند 4 بیانه فوق اظهار نموده اید که پس از دریافت گزارش مبنی بر وجود پساب به رودخانه اقدامات لازم را جهت حذف آلودگی ( از بین بردن ادله و آثار جرم ) در فرض اثبات ، انجام داده اید . که صرف نظر از منتصب نمودن عمل ارتکابی فوق به پالایشگاه در حقیقت اقدام سایت تاورتا احراز اتهام نبوده بلکه این نکته را متذکر ساخته که در سایه غفلت یک نهاد دولتی چرا باید محیط زیست مجاور دچار بحران شود و در حقیقت این یک فریاد بیداری برای شما بوده که بلافاصله واکنش نشان داده اید و اگر این هم نبود خواب هم جار را می گرفت . ممنونم
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # افضلی 1395-03-26 19:26
حالا تابحال این موادسمی کجادفن میکردین؟؟؟برهیچ کس پوشیده نیس که این موادسمی قابل فراوری و تبدیل به انرژی نیست سوال اینحاست که این موادسمی تابحال و ازاین پس کجادفن میکنین
شمالازمه تشریف ببرید چشمه های کوه های شرقی جم (مکو.پایه،خانیچ ه و...)یه تست کنید آب چشمه ها چرب شده و این درسالهای جدیدبیشترشده و مورد نگرانی هس متاسفانه محیط بانان فقط در امرحیات وحش هستندکارشناس جنگلها و آب ومنایع طبیعی نداریم که آب زنگولک بسته اطراف آزمایش کنه و علت چربی آب بدونیم این اثرچربی در آب آیا محصول تزریق پسابهای آلوده نمیتونه باشد؟؟؟؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # افضلی 1395-03-26 19:51
اصلا این مسئول ایمنی خو تو بگو خط لوله مگه ترکیده که میگی غیرعمدی بوده خو لامصب تانکر بردین تخلیه کرده مشتی سهوٱ یعنی حالا لوله مثلاترکیده نه با تانکر درست چاله زده باشی و دفن کنی مردم هالو نیستنا
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب