000000000000000880000635981258460020007.jpg

آينه جم؛ کیوان حیدری: چند روز پیش خبری مبنی بر کناره گیری پارس جنوبی از طرح کارورزی به گوش رسید که جدا از بحث اینکه صحت دارد یا خیر، این جرقه را در ذهن ایجاد کرد که سری به این طرح زد و با نگاهی دوباره آن را در ابعاد ملی و استانی مورد بررسی قرار داد.
 درست در لابلای مناظرات داغ انتخاباتی بود که اسحاق جهانگیری و حسن روحانی از طرحی رونمایی کردند که بی شک در مقابله با وعده های محمدباقر قالیباف بود. وعده ای که قالیباف طی آن قرار بود در صورت اینکه به عنوان منتخب ملت انتخاب شود، به هر فرد بیکار ماهیانه 250 هزار تومان پرداخت کند.در ادامه اما حسن روحانی  در همان دوران از طرحی خبر داد که طی آن فارغ التحصیلان دانشگاهی می توانستند بر مبنای آن در سایتی که به همین منظور تعبیه شده بود، ثبت نام کرده و در طرحی تحت عنوان کارورزی شرکت کنند. البته بعدها گفته شد که آذرماه سال گذشته در جلسه کمیسیون تخصصی اشتغال شورای عالی اشتغال، پنج دستور زیر برنامه‌های ملی اشتغال بررسی شد که یکی از آنها زیر برنامه ملی اشتغال با عنوان "طرح کارورزی"بود.در همین راستا و پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهور، هجوم بسیاری از جوانان به سایت مورد اشاره این ذهنیت را بیش از پیش تقویت کرد که اوضاع اشتغال از آنچه مسئولین فکر می کنند و ما فریاد می‌زنیم خرابتر است.
طرح محمدباقر قالبیاف چه بود؟
دبیر کل جمعیت پیشرفت و عدالت 3 اردیبهشت 96 در تشریح برنامه اقتصادی قالیباف اظهار کرد: برنامه انقلاب اقتصادی قالیباف در پنج محور اجرایی می شود که شامل محورهایی چون تحرک اقتصادی، نوآوری در اقتصاد و کشاروزی، بهینه سازی نظام اقتصادی، کالای ایرانی در بازار جهانی و جهاد رفع بیکاری می باشد که این پنج بخش نه به صورت طولی بلکه در عرض هم پیش خواهد رفت.
وی گفت: مهمترین وعده ای که "دولت مردم" می دهد، افزایش یارانه ها متناسب با نرخ تورم است بدین معنا که یارانه نقدی به روز رسانی می شود ضمن اینکه در حوزه اشتغال نیز معتقدیم که برای هر فرد بالای 18 سال سن یا باید شغل ایجاد کنیم یا او را در سامانه ملی کار ثبت نام کنیم و تا زمانی که به واحد تولیدی یا بنگاه اقتصادی برای اشتغال معرفی می شود باید ماهیانه 250 هزار تومان حقوق پرداخت شود.
به گفته قربانزاده اکنون نرخ بیکاری کشور 12.7 درصد معادل 2 میلیون و 700 هزار بیکار است که اگر فرض را بر این بگریم که هفت میلیون واجد شرایط (بالای 18 سال) در کشور داشته باشیم، در قالب برنامه تحرک اقتصادی دولت مردم قالیباف به هر یک از آنها ماهیانه مبلغ 250 هزار تومان پرداخت می شود.
طرح کارورزی روحانی چه می گوید؟
دکتراحمد توصیفیان در پاسخ به این پرسش می‌گوید: در طرح کارورزی، جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی که تمایل دارند برای کسب مهارتهای لازم فنی و کارآفرینی و شناساندن توانایی خود به کارفرمایان در دوره‌های کارورزی شرکت کنند از کمک هزینه بهره‌مند می‌شوند.
او می‌افزاید: در این طرح معافیت بیمه‌ای وجود ندارد بلکه برای کمک به تامین بخشی از هزینه‌های بیمه نیروی کار و کاهش هزینه بیمه نیروی کار جدید الورود مشوق‌هایی پیش بینی شده است.
آنطور که توصیفیان می‌گوید در این طرح بیمه تامین اجتماعی مدنظر نیست بلکه فرد تحت پوشش بیمه حوادث قرار می‌گیرد اما می‌تواند در یک فرایند مشخص و در صورت استمرار فعالیت در بنگاه اقتصادی و رضایت کارفرما به مرحله بیمه تامین اجتماعی برسد.
به گفته مدیرکل تعاون،کارورفاه اجتماعی استان همدان، در بحث کارورزی فرد کار رسمی انجام نمی‌دهد و خدمات کامل ارائه نمی‌کند به همین دلیل پس از اتمام کارورزی و در صورت استمرار کار نزد کارفرما، مشمول بیمه تامین اجتماعی می‌شود.
او درباره پیش‌بینی حقوق و مزایای کارورزان می‌گوید: فارغ التحصیلانی که از طریق طرح کارورزی مشغول کار شوند، مبلغی به عنوان دستمزد دریافت می‌کنند که بخشی از حقوق توسط دولت پرداخت می‌شود و مابقی را کارفرما می‌پردازد که پیش‌بینی شده مبلغی در حدود ۴۰۰ هزار تومان باشد.
پتروشیمی های استان همکاری نمی کنند!
« پتروشیمی های استان با ما همکاری نمی کنند. » این خلاصه مطلبی است که روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در پایگاه اطلاع رسانی خود منتشر کرده است. مطلبی که ظاهرا خبر کناره گیری پارس جنوبی از طرح کارورزی هم بر اساس آن منتشر شده است. حال اما پیش از پرداختن به آن نگاهی می اندازیم:

« به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر علیرغم پیگیرهای مکرر و اطلاع رسانی عمومی از طریق رسانه ها و جلسات مختلف تاکنون شرکتهای پتروشیمی و واحدهای مستقر در منطقه ویژه انرژی اقتصادی پارس در اجرای طرح ملی کارورزی که مورد تاکید ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز می باشد هیچ گونه مشارکتی نداشته اند. آمارها نشانگر اینست که بخش قابل توجهی بین 30 تا 39 درصداز جویندگان کار را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند که برای دستیابی به شغل با مشکلاتی مواجه اند نداشتن تجربه عملی عدم آگاهی از فضای بنگاه ها و واحدهای صنعتی و نا آشنایی با اخلاق حرفه ای و ...از جمله مهم موانع دستیابی فارغ التحصیلان دانشگاهی شناسایی گردیده است دولت به منظور فراهم نمودن بستر لازم و مناسب برای ورود فارغ التحصیلان دانشگاهی به محیط های کار و کسب مهارت عملی در فرآیند تولید طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی را به مرحله اجرا در آورده است بر اساس دستورالعمل تدوین شده برای دستگاههای اجرایی ، اداره کل آموزش فنی و حرفه ای و دستگاه ناظر (اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی) وظایف و مسئولیت هایی مشخص گردیده است.
اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی بلافاصله پس از ابلاغ دستورالعمل اطلاع رسانی گسترده ای را از طریق صدا و سیمای مرکز بوشهر، هفته نامه های محلی، پایگاه های مجازی و مکاتبه با دستگا ههای استانی بعمل آورده و علاوه بر آن موضوع در دو جلسه کارگروه تخصصی استان و جلسات مدیریتی کارگروه با حضور دستگاه های اجرایی عضو تعیین شده در دستورالعمل و بخش های خصوصی و نماینده مناطق ویژه اقتصادی انرژی پارس و بوشهر مطرح گردیده و پیش بینی های لازم برای مشارکت واحدها و بنگاه های اقتصادی بویژه شرکت های پتروشیمی و مجتمع های گازی پارس جنوبی صورت گرفته است.
بر اساس ثبت نام صورت گرفته در سامانه تاکنون تعداد 170 واحد پذیرنده شده در سامانه طرح ثبت نام نموده اند و تعداد 3304 نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز متقاضی طی دوره کارورزی گردیده است.
علیرغم پیگیری های صورت گرفته و مکاتبات انجام شده واحدهای مستقر در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در اجرای طرح ملی کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی مشارکت ننموده و انتظارات و پیش بینی ها را محقق ننموده اند و با عنایت به دغدغه هایی که همواره از سوی این واحدها مبنی بر کمبود نیروی کار با تجربه دانشگاهی مطرح می گردد عدم مشارکت در این طرح ها جای بسی تامل دارد ، هزینه طرح و بیمه مسئولیت مدنی از سوی دولت پرداخت می گردد و مسئولیتی متوجه واحدهای پذیرنده نمی گردد. انتظار   می رود کلیه واحدهای اقتصادی فعال در استان بخصوص منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در این طرح ملی با نگاه ملی و در راستای مسئولیت اجتماعی گامی های اساسی در اجرای این طرح  بردارند. »
همانطور که در بالا مشاهده می شود پارس جنوبی از این طرح اعلام کناره گیری نکرده است بلکه به گفته اداره کار و تعاون استان همکاری لازم را انجام نداده است.
تکذیبه پارس جنوبی
مدیر اداره کار منطقه ویژه پارس درباره اخبار منتشره مبنی بر عدم اجرای طرح کارورزی در پارس جنوبی گفت: این طرح باهمکاری دستگاههای مرتبط در پارس جنوبی در حال اجراست
طرح کارورزی صعود یا سقوط
این طرح اما مخالفان جدی هم دارد که البته دلایل قابل توجهی هم برای مخالفت خود بیان می کنند که با هم چند مورد از آنها را بررسی می کنیم:
1.تربیت نیروی کار ارزان (با توجه به حقوق پایین پرداختی در این طرح)
2.آسیب پذیر تر شدن امنیت شغلی(شرایط نیروی کار در کشاکش دولت و بخش خصوصی) 
3.عدم توان نیروی کار برای مطالبه گری (وابستگی شدید نیروی کلر به بخش مربوطه)
4.تربیت دانشجوی غیر پویا (امید داشتن به این طرح در طی دوران تحصیل)
و..... مواردی هستند که مخالفان این طرح به آنها اشاره می کنند. مخالفانی که حتی اگر مخالفتشان را سیاسی بدانیم باز هم دلایلی را مطرح می کنند که هر عقل سلیمی را به تفکر درباره این طرح وا می دارد. البته قراموش نکنیم که هر طرحی نکات مثبت و. منفی را توامان با خود همرا دارد، اما در این اوضاع نامناسب اشتغال اگر نکات مثبت این طرح بیشتر باشد، طرح قابل قبولی محسوب می شود. همچنین دستگاه ها اعم از پارس جنوبی و دیگر دستگاه ها باید با توجه به آنچه دولت مصوب کرده عمل کنند و به مسئولیت های خود توجه بیشتری داشته باشند تا همه در کنار هم شرایطی را به وجود آورند که معضل اشتغال به کمترین حد خود برسد. البته نباید این مسئله را فراموی کرد که ما در استانی زندگی می کنیم که از شمال تا جنوبش با وجود گمرکات، دریا، پتروشیمی ها و .... آنقدر موقعیت شغلی وجود دارد که فکر کردن به طرحهایی چون کارورزی برای جوانان استان کمی خنده دار به نظر برسد./ پيام عسلويه
[کد خبر:AJ22866]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب