images.jpg

آینه جم; عصر امروز نشست انتخاب ۵ عضو شورای بخش مرکزی جم با حضور نمایندگان شوراهای روستایی برگزار می شود.

شورای بالادستی بخش به عنوان یکی از شوراهای مهم در قانون محسوب می شود و طبق ماده ۷۰ آیین نامه وظایف و اختیارات شورای بخش به شرح زیر آمده است:

  1 - ارائه طرحها و پیشنهادهای اصلاحی به مسؤولین اجرائی منطقه جهت رفع‌کمبودهای اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی و سایر امور رفاهی‌بخش.

  ‌تبصره - مقامات اجرائی ذی‌ربط موظف به بررسی طرحها و پیشنهادهای مذکور و‌ارائه پاسخ حداکثر ظرف مدت دو ماه به شورا هستند. در صورت عدم ارائه پاسخ در‌موعد مقرر مراتب جهت انجام اقدامات قانونی به اطلاع مقامات مافوق خواهد رسید.

  2 - ایجاد هماهنگی لازم بین شوراهای روستاهای واقع در محدوده بخش.

  3 - نظارت بر شوراهای روستاها به منظور رعایت وظایف قانونی.

  4 - حل و فصل مشکلات و اختلافات میان دو یا چند روستا یا شوراهای روستایی‌واقع در محدوده بخش، در مواردی که قابل پیگیری قضائی نیست.

  5 - رسیدگی به امور عمرانی بخش که خارج از حیطه اختیارات و وظایف شورای‌روستا است.

  6 - ایفای وظایف شورای روستا در مزارع مستقل، مکانها و آبادیها و روستاهایی‌که به هر دلیل فاقد شورای روستا می‌باشند.

  7 - تشویق مردم به همکاری و سرمایه‌گذاری در امور و برنامه‌های عمرانی کشاورزی، حمل و نقل، بهداشت، صنایع روستایی و دستی، امور فرهنگی و‌مذهبی بخش.

  8 - بررسی و تأیید طرحهای هادی روستاهای واقع در محدوده بخش و ارسال به‌مراجع ذی‌ربط جهت تصویب نهایی.

  9- نظارت بر حسن اجراء مصوبات شورای اسلامی بخش

   10- نظارت و پیگیری اجراء طرحها و پروژه‌های عمرانی بخش.

با نگاهی به بندهای بالا در می یابیم جایگاه شورای بخش مرکزی بر اساس قانون بسیار ویژه و ممتاز است و شوراها باید از این جایگاه مهم صیانت کنند.

بدون شک شورای بخش مرکزی جم طی سالیان گذشته نتوانسته است آنچنان که باید در تحقق این اهداف ۱۰ گانه موفق باشد و در این میان شورای دوره چهارم بخش مرکزی را باید کم فروغ ترین شورای ادوار گذشته دانست!

شورای بخش مرکزی دوره چهارم با وجود حضور دو عضو باسابقه نزدیک به ۲۰ ساله و سه عضو تازه وارد، هرگز نتوانست خود را به عنوان شورایی با نشاط و پرتلاش نشان دهد و بدون اغراق، ضعیف ترین شورای ادوار شهرستان جم بود!

ریاست و نایب رئیسی دو عضو پرسابقه بر شورا، "میان داری" عضو حقوق دان شورا و انزوای دو عضو تازه وارد از حوزه پایین دست بخش مرکزی، پایانی تلخ بر آغاز شورای چهارم بود!

شورای چهارم در تمام چالش های مهم شهرستان بازی را به مسئولان باخت تا نشان دهد حتی توان تاثیرگذاری بر مجموعه مدیریتی شهرستان را هم ندارد و بیش از آنکه ناظری مقتدر باشد سرباز پیاده تصمیات یکجانبه مسئولان بود:

الف. ناتوانی در احقاق حقوق مردم روستاهای بخش مرکزی و توزیع عجیب و ناعادلانه عوارض مرحمتی شهرداری جم در شهرستان در دو مرحله (یکبار در سال ۹۳ که در شهرستان توزیع شد و بار دیگر در سال ۹۵ که توسط استان توزیع شد و در هر دو مرحله  سهم بخش مرکزی تقریبا نصف سهم بخش ریز بود!)

ب. ناکارآمدی محض در مقابله با مصوبه اجباری و غیرقانونی استانداری مبنی بر کسر ۱۲ درصد اعتبارات دهیاری های شهرستان به حساب استانداری که برخی اعضای شورای بخش حتی از واکنش به موضوع هم خودداری کردند!

ج. ایفای نقش خنثی در برخی مشکلات تاریخی شهرستان چون موضوع محله کمال اباد، الارویی و وضعیت فاجعه بار ارتباطی روستاهای بخش مرکزی

د. در شرایطی که امروز شهرستان جم از نعمت نماینده ای پرتلاش و توانمند بهره می برد شورای بخش مرکزی نتوانست از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کند و فرسنگ ها از همتای خود در بخش ریز عقب بودند( سالن ورزشی تنگمان نمونه ای از آن خواستن و این نخواستن بود)

و ...

به جرات می توان گفت شورای بخش مرکزی دوره چهارم گرفتار تکرار، روزمرگی و بی انگیزی محض بود و تکرار این تراژدی غمبار، برابر است با پسرفت چهارساله ای دیگر برای مردم و شوراهای بخش مرکزی!

بدون تعارف، شوراهای دوره چهارم روستاها باید بدون در نظر گرفتن علایق، سلایق و روابط، نمایندگانی را انتخاب کنند که بتوانند با قدرت و منطق قوی بدون لابی گری منفعت طلبانه از حیثیت شورای بخش مرکزی و روستاها دفاع کنند و گرفتار بده بستان های سیاسی و اقتصادی نشوند.

[کد خبر:AJ22878]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب