.

139406051250294381043372.jpg

 

 

آینه جم-  در سفرهای بین‌شهری، هر چه بیشتر به یک شهر نزدیک می‌شوید، بیشتر احتیاط کنید؛ اشکالی هم ندارد، کمی هم بترسید! گاهی ترس نشانه عقلانیت و آدم حسابی بودن است.
 آمارها نشان می دهد بیش از 60 درصد تصادفات مرگبار خودروها، در نزدیکی شهرها رخ می‌دهد؛ دقیق‌تر بگوییم در محدوده 30 کیلومتری شهرها.
   
 علت‌هایش تقریباً واضح است:
۱- احتمالاً راننده در طول مسیر خسته شده است و تمرکز کمتری دارد.
۲- اگر در طول مسیر راننده‌ای دچار خواب آلودگی شود، معمولاً در جای امنی، کمی چرت می‌زند و سرحال می شود ولی در نزدیکی شهرها، به هوای این که "داریم می‌رسیم یا در شهر، استراحت می‌کنیم"، به راهش ادامه می‌دهد و فاجعه رخ می‌دهد.  
۳-  نزدیکی شهرها، برخلاف جاده‌های دورتر، هم تقاطع زیادتری دارد و هم تردد بیشتری (اعم از تردد وسایل نقلیه، انسان و نیز عبور حیوانات اهلی). بنابراین، امکان تصادف، بیشتر است، به ویژه برای رانندگان غیربومی که شناختی از جزئیات مسیر ندارند.
 بنابراین، قانون 60-30 را به خاطر بسپارید: 60 درصد حوادث جدی رانندگی به ویژه واژگونی‌ها ( که مرگبارترند) در 30 کیلومتری شهرها رخ می‌دهد.
  بنابراین، در این فاصله، دقت بیشتری کنید. حتی اگر یک کیلومتر مانده به مقصد برسید و خواب‌تان می‌آید، حتماً حتما، چرت کوتاهی بزنید و بعد آن یک کیلومتر را بروید. خیلی‌ها در همین یک کیلومتر آخر، تصادف کرده‌اند و الان، به جای آن که در تمهید نوروز باشند، به قول پروین اعتصامی، "سائل فاتحه و یاسین" اند.
 اصلاً اگر دقت کنید که خودرو، چیزی نیست جز مقداری "آهن و پلاستیک و شیشه" که روی مقداری "باد" حرکت می کند و این ها شما را در میان خود گرفته اند، هرگز به آن اعتماد نمی کنید و سعی می کنید، آهسته برانید و سبقت غیرمجاز نگیرید و اگر خواب تان آمد، حتماً استراحت کنید.
 یادتان باشد که خواب هنگام رانندگی بسیار اغواگر و فریبکار است و اکثر مردم فکر می کنند می‌توانند بر آن غلبه کنند ولی فقط چند ثانیه خواب، منتهی به فاجعه می‌شود. اصل را بر این بگذارید که نمی‌توانید بر خواب غلبه کنید و اصلاً چرا باید با آن بجنگید؟ چند دقیقه خواب در کناری امن، شاید بتواند ده‌ها سال به زندگی‌تان بیفزاید.
 ان‌شاء‌الله سالم بروید و لذت ببرید و سالم برگردید... سفرتان خوش!
[کد خبر:AJ45037]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب