به گزارش آینه جم:: طرح شش وجهی "امید اجتماعی" که ابتدای هفته جاری با حضور معاون امور بانوان و خانواده رییس جمهور در بوشهر آغاز شد، می تواند بر تقویت نقش آفرینی بیش از پیش مردم، سمن ها و رفع نقایص موجود موثر واقع گردد.

حسن محدث زاده | آموزگار و عضو انجمن زیست محیطی "پرونگ" شهرستان دیر

1  چندی پیش به اتفاق جمعی از دوستان، روز جمعه ی خود را با کوهنوردی در گنبد زیبا و منحصر به فرد "جاشک" گذراندیم. در جمع ما بانوی روزنامه نگار فرانسوی نیز بود که به اتفاق شوهر ایرانی خود، اشتیاق تماشای گنبد نمکی جاشک را داشت. پس از چند ساعت کوهنوردی و تمجید مکرر از زیبایی های گنبد توسط میهمانان ویژه، به ورودی یکی از غارها که رسیدیم با صحنه تکراری و چندش آور، رها کردن شیشه های آبمعدنی و زباله بر زمین برخورد کردیم.

بانوی فرانسوی قبل از اینکه ما نیز متوجه موضوع شویم، به سرعت اقدام به جمع آوری زباله ها نمود و جالب اینکه چون پلاستیک زباله ای همراه نداشت، کاپشن شوهرش را به عنوان پلاستیک زباله استفاده نمود. زباله ها در خروجی غار، باز هم مشاهده شد و تکرار رفتار بانوی فرانسوی. او تا انتهای گردش یک روزه مان مکرر از ریختن زباله توسط گردشگران ایرانی، ابزار تاسف می کرد.

2 در انجمن زیست محیطی "پرونگ" که در شهر آبدان فعالیت دارد، در نظر داشتیم طرحی زیست محیطی را با همکاری یکی از هیات های عزاداری در ایام پیاده روی اربعین اجرایی نماییم. بر خلاف تصور، مسئولین هیات به هیچ وجه حاضر به همکاری نشدند و طرح مسکوت ماند. در حالی که به زعم نگارنده، نهادینه کردن فرهنگ حفاظت و حراست از محیط زیست خود نوعی امر به معروف و نهی از منکر است. امر به معروفی که هدف اصلی قیلم حسین بی علی (ع) بوده است که هیات به نام و یاد او استوار و برقرار است.

رفتار بانوی فرانسوی و دوستان هیاتی، مبین و مظهر وجود اختلاف عمیق فرهنگی و عدم بصیرت زیست محیطی یک ایرانی در مقایسه با یک شهروند جهان اولی دارد. اختلافی که پیش تر بارها و بارها شنیده و دیده ایم.

3 ابلاغ سیاست های کلی" محیط زیست" توسط رهبر معظم انقلاب در ماه گذشته و تاکید ویژه دولت فعلی بر این مقوله در دو سال گذشته، نشان از توجه و نگاه ویژه حکومتی به محیط زیست دارد، اما واقعیت قضیه این است که محیط زیست را نمی توان با سیستم حکومتی به سرانجام مطلوبی رساند.

زمانی می توانیم از زمینی سبز، آسمانی پاک و دریایی آبی سخن برانیم که خواست و اراده مردمی بر فعلیت رساندن این مهم استوار باشد.

4 طرح شش وجهی "امید اجتماعی" که در ابتدای هفته جاری با حضور معاون امور بانوان و خانواده رییس جمهور و استاندار بوشهر آغاز شد، می تواند بر تقویت نقش آفرینی بیش از پیش مردم (به طور اعم) و سمن ها (به طور اخص) و رفع نقایص موجود، موثر واقع گردد.

این طرح در موضوعاتی اجتماعی و مدنی شامل مهارت های اجتماعی، نشاط و شادکامی اجتماعی، شهروند سبز، سلامت اجتماعی، مشارکت اجتماعی و تسهیل گری اجتماعی می کوشد تا شهروندانی مسئولیت پذیر را تربیت کند.

اداره کل محیط زیست و سمن های زیست محیطی استان به عنوان یکی از اضلاع شش ضلعی طرح امید اجتماعی، مجری مقوله مهم" شهروند سبز" گردیده اند. شهروند سبز یا در نگاهی فراگیرتر" شهروند اکولوژیک" شهروندی است که به ریختن حتی یک زباله یا تعرض به حقوق حیوانی حساسیت به خرج می دهد و می تواند میان مذهب و محیط زیست، رابطه ای منطقی و مذهبی برقرار کند.آسمان پاک را سهم تمامی جهانیان می داند، همچو بانوی حکایت ما که زمین پاک را سهم مردمی می دانست که شاید او تا آخر عمرش، دیگر گذرش به آن دیار هم نیفتد و...

طرح امید اجتماعی اگر نظیر بسیار از طرح ها بر کاغذ نماند و این بار بر مدار اجرای واقعی و نه صوری بچرخد؛ می توان امید داشت که گام به گام به  مرحله ای برسیم که شهروندان که با کسب مهارت ها و مشارکت در امور اجتماعی، ضمن تزریق نشاط و شادکامی به لایه های اجتماعی ، به شهروندی سبز بدل گردند.

به امید آن روز/

خلیج فارس

[کد خبر:AJ10569]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب