آینه جم:حجت الاسلام و المسلمین حاجیانی نماینده دوره های پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه ی جنوب استان در نامه ای به مردم استان بوشهر در خصوص انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی به بیان برخی دیدگاههای خود پرداخت/تا کنون در استان بوشهر روال بدین منوال بوده که هر فردی به  حسب رؤیاهایی که دارد، با ظن و گمان خود، خودش را لایق نمایندگی مجلس دانسته و قدم به عرصه انتخابات گذاشته و نامزدی خود را اعلام نموده است./در استان بوشهر سیستم حزبی نهادینه نشده است/

به گزارش آینه جم:دیرنیوز نوشت: متن کامل این نامه به شرح زیر است:
به نام خدا
محضر مردم شریف وبزرگوار استان "ثروت خیز کشور" بوشهر قهرمان
سلام علیکم و رحمه الله وبرکاته
باکمال ادب و احترام، به رسم وظیفه و خیرخواهی در خصوص امر پر اهمیت انتخابات های پیش رو  به ویژه انتخابات مجلس شورای اسلامی که در پایان سال جاری زمان بر گزاری آن فرا می رسد، مطالبی به صورت خلاصه به استحضار می رساند.
مطالبی که می خواهم عنوان نمایمعمده ترین دغدغه ذهن من در طول دهه اخیر بوده است. و از این که اقدامی در این راستا صورت نمی پذیرد متاثر و متاسفم.
 از این رو پیشنهادی را که میخواهم مطرح نمایم چندین بار خدمت بزرگان استان طرح نموده ام و آن عزیزان به هر دلیل مصلحت ندانسته اند که قدم را پیش گذاشته موضوع مهم انتخابات را مدیریت نمایند.
اما اکنون که خود به جمع بندی حضور در این میدان نرسیده ام که به صورت نامزد در امر انتخابات شرکت نمایم. به امید این که
    " لکل ساقطه لاقطه "
( هر سخنی گیرنده ای دارد. )
پیشنهاد خودم را خدمت عموم مردم بزرگوار به ویژه نخبگان والا مقام، اساتید، دانشگاهیان، دانشجویان وفرهنگیان  در میان می گذارم:
1_ از باب مقدمه به عرض می رساند که استان بوشهر علیرغم موقعیت استراتژیکی آن، و علیرغم اینکه بستر بیشترین در آمدهای کشور قرار گرفته است، از نادر استان هایی است که سهمی در بدنه تصمیم سازی و تاثیر گذاری در مرکز قدرت کشور را ندارد.
تنها روزنه ای که بر روی استان بوشهر گشوده است حضور چهار نماینده از این استان در مجلس شورای اسلامی است. و این هم با گذشت نزدیک به چهار دهه، اکنون که در آستانه برگزاری انتخابات دوره دهم قرار گرفته ایم. متاسفانه هنوز حضور نامزدها در عرصه انتخابات به صورت آزمون و خطا  می با شد.
اگر استان با مدیریت صحیح و تصمیم مدبرانه فراخور منش و فرهنگ خود بتواند وکلایی مدیر، مدبر، مجرب، مقتدر وشجاع را به مجلس بفرستد، تاحدود زیادی می تواند به حق و حقوق قانونی خود نائل آید.
ولی پس از گذشت و از دست دادن این همه زمان( حدود چهار دهه ) هنوز نامزد شدن افراد برای سمت نمایندگی به صورت دیمی ولجام گسیخته است.
در بعضی موارد خود شاهد حضور افرادی از حوزه های مختلف کشور در مجلس بوده ام که نه تنها مدافع حقوق قانونی مردم آن حوزه نبوده اند که در برخی مواقع شأن و منزلت  مردم حوزه انتخابیه خود را به واسطه حرکات و اظهار نظرهای سبک سرانه خدشه دار کرده اند. و چهار سال فرصت طلایی مردم خود  در مجلس و مرکز را سوزانده و به هدر داده اند.
2_ از آنجا که وکیل در هر حوزه انتخابیه از باب مشت نمونه خروار به عنوان نماد آن منطقه در مرکز کشور و مجلس شورای اسلامی شناخته می شود. مردم برای حفظ حیثیت خود هم که شده می بایست افرادی متشخص، با وزانت و با کمال را به عنوان وکیل خود روانه مجلس نمایند.
3_ تا کنون در استان بوشهر روال بدین منوال بوده که هر فردی به  حسب رؤیاهایی که دارد، با ظن و گمان خود، خودش را لایق نمایندگی مجلس دانسته و قدم به عرصه انتخابات گذاشته و نامزدی خود را اعلام نموده است.
با همین پیش فرض در هر حوزه انتخابیه عده ای زیاد وارد رقابت های انتخاباتی شده و با لطایف الحیل و شگردهای مختلف و متنوع تبلیغاتی فضا را طوری  غبار آلود و ترسیم می کنند که شناخت اصلح بسیار سخت می گردد. 
4- مردم انقلابی و مؤمن که به حکم آیه شریفه ( ان الله یامرکم أن تؤدّوا الأمانات الی أهلها "س.نساء 58) دوست دارند که امانات الهی که یک مصداقش نمایندگی مجلس است را به اهلش بسپارند برای انتخاب اصلح به صورت جدی با مشکل مواجه می شوند و باید با ذره بین در بین جمع کاندیداهای بی شمار، دنبال «خیر الموجودین» بگردند و در بسیاری از موارد، مورد اصلح نادیده گرفته می شود.
5- از آنجا که در استان ما سیستم حزبی شدن انتخابات نهادینه نگردیده است. پیشنهادی که بارها با بزرگان استان در میان گذاشته ام و خواهان اجرای آن بوده ام این است که حداقل یک سال قبل از هر انتخابات بزرگان علمی ، دینی و فرهنگی  هر حوزه انتخابیه (در حدود پنجاه تا یکصد نفر) از انسان های مورد اعتماد مردم را دعوت نموده و در یک نشست گرد هم آورده و برای سامان دهی امر انتخابات چاره اندیشی نمایند. این جمع می بایست با تدبیر و فراست تمام افرادی که واقعا شایستگی نمایندگی مجلس را دارند شناسایی نموده و از آنها برای حضور در عرصه انتخابات و کاندیداتوری مجلس شواری اسلامی دعوت نمایند، این جمع باید افرادی را شناسایی نمایند که دارای، تعهد، تخصص، تجربه، شجاع، صاحب قلم، با بیان رسا و قادر به دفاع از حق و حقوق مردم حوزه انتخابیه و استان خود باشند. و این انجمن نخبگان در هر حوزه انتخابیه باید با مردم خود هم عهد و متحد شوند و افرادی با ویژگی های مزبور را روانه مجلس کنند. این انجمن نخبگان می بایست از حیث تبلیغاتی و هزینه های انتخاباتی کاندیدای مورد نظر خود را حمایت نمایند.
روال صحیح و قانونی آن است که موکل پا پیش گذاشته و بهترین وکیل را برای خودش انتخاب نماید. نه آنکه فردی که می خواهد وکیل بشود خانه به خانه و با خواهش و التماس به دنبال رأی موکل باشد. 
ولی متأسفانه و ناخوشبختانه در خیلی موارد ما شاهد بوده ایم که بعضی از نامزدها با وعده های آنچنانی و بعضا با تطمیع مالی و غیر مالی موکلین را به دنبال خود راه می اندازند. و این یک حرکت وارونه و بر خلاف قانون و برعکس روال عقلا است. به امید روزی که موکلین با دقت و احساس مسؤلیت در راستای منافع مردم و اهداف انقلابی وکلای اصلح را انتخاب نمایند و کسانی را به مجلس بفرستند که مجلس به وجود آنها نیاز داشته باشد، نه افرادی را بفرستند که آنها به حضور در مجلس نیاز مند باشند.
                    باتشکر
              عبدالله حاجیانی 
               آبان ماه 1394

 

[کد خبر:AJ10903]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

0 # جمز 1394-09-27 22:51
آشیخ دستتت درد نکنه خودت بگو برای این منطقه چکردی ..
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب