محمد جعفری

http://mond.ir/wp-content/uploads/1506152563image0011.jpgدر هر صنعت پویا، وجود موسسه ای علمی با دقت کاری بالا، جهت شتاب بخشی و دستیابی به اهداف کاربردی آن صنعت ضروری می نماید. این موسسه می تواند بسیاری از زیربناهای اصلی آن صنعت را سامان دهی کرده و گام های موثری جهت بهینه سازی و مهم تر از آن بومی سازی آن صنعت بردارد.

کارهای بسیاری در این زمینه می تواند صورت گیرد از جمله می توان به بومی سازی استانداردهای مرتبط، آموزش موثر و کارا، اعطای گواهی نامه ها و تاییدیه های متناسب با کار و بسیاری خدمات مرتبط با این صنعت اشاره نمود.

وزیر نفت در مصاحبه ای یکی از رئوس مطالب خود را به لزوم تشکیل موسسه ای شبیه موسسه نفت آمریکا(API) معطوف نمود. کنکاش در وظایف، عملکرد و سایر موارد مربوط به موسسه نفت آمریکا موید این موضوع است که وجود این موسسه و نیز آزادی عمل این موسسه در بسیاری از تنگناهای صنعتی گره گشا و کارا بوده است و باید از خیلی پیش تر به تشکیلاتی مشابه آن در صنعت نفت کشور اقدام می شد.

در ابتدا جهت آشنایی بیشتر خوانندگان با موسسه نفت آمریکا به طور مختصر توضیحاتی در مورد این موسسه مفید خواهد بود.
انستیتوی نفت خام امریکا[۱] که به طور اختصار آن را API  می نامند تنها انجمن حرفه ای است که تمام مسائل مربوط به صنعت نفت و گاز طبیعی آمریکا را در سطح ملی مورد بررسی قرار می دهد. این انجمن دارای ششصد و پنجاه عضو است که این اعضا از افراد غیر سیاسی تشکیل شده اند و از کمپانی های کوچک و بزرگ انتخاب می شوند. ( این افراد از بخش های مختلف صنعت انتخاب می شوند)
افراد انتخابی کسانی هستند که جزء تولید کنندگان، اپراتورهای خطوط لوله کشی و.. می باشند. این افراد وظیفه ی سرویس دهی و مهیا نمودن بخش های مختلف این صنعت را بر عهده دارند.
اگر چه این ارگان در ابتدا برای رفع نیازهای صنایع داخلی آمریکا تأسیس شد ولی در سال های اخیر گستره ی کار این سازمان به صورت بین المللی درآمده است.

پارس جنوبی

امروزه انستیتوی نفت خام آمریکا به خاطر برنامه هایش در سرتاسر جهان معروف شده است .این برنامه ها شامل موارد زیر می شود:

۱- تعیین خط مشی کلی موسسه

انستیتوی نفت خام آمریکا در صنعت گاز طبیعی و نفت نقش مرجع را ایفا می کند و اقدامات قانونی در زمینه ی این صنعت را اتخاذ می کند. این سازمان در این زمینه با انجمن های دیگر نیز همکاری و مشارکت دارد. با همکاری این سازمان با دیگر سازمان ها، شرایط مناسب برای رسیدن به اهداف اصلی ایجاد می گردد. خط مشی کلی کار در زمینه ی صنعت نفت وگاز طبیعی به واسطه ی همین کارها تعیین می گردد.

۲- ارائه تحقیقات وآمار

تحقیقات تحت حمایت انستیتوی نفت خام آمریکا از آنالیزهای اقتصادی تا آزمون های مخرب[۲]گسترش یافته است. این سازمان داده های آماری در زمینه ی جنبه های مختلف عملیات های صنعتی آمریکا را گردآوری، نگهداری وانتشار می دهد. این کارها شامل مهیا نمودن اطلاعات مربوط به محصولات متنوع، واردات وصادرات، عملیات حفاری وقسمت های احداث چاه است. این اطلاعات شاخص های به موقعی را مهیا می کند که براساس آن رویکرد کلی صنعت شناخته می شود. بولتن(بیانیه) هفتگی این انستیتو شناخته ترین نشریه ای است که به طور گسترده به وسیله ی رسانه ها گزارش داده می شود.

پارس جنوبی

۳- ارائه ی استانداردها

برای بیش از ۷۵ سال، انستیتوی نفت خام آمریکا باعث توسعه ی صنعت نفت و وسایل پتروشیمی و استانداردهای عملیاتی شده است. این انستیتو دانش صنعتی با گستره ی وسیع وسایل از سر مته ی حفاری گرفته تا وسایل محافظت کننده ی محیط زیست و وسایل مربوط به مهندسی مطالعه ی صدا و عملیات های نجات و تمرینات عملیاتی را ارائه می کند. همچنین در مورد وسایل و مواد قابل تعویض نیز تحقیق می کند.

انستیتوی نفت خام آمریکا دارای بیش از پانصد استاندارد و دستورات توصیه ای است که بسیاری از آنها در قوانین فدرال و ایالتی ایالات متحده ی آمریکا آورده شده است. البته این استانداردها به طور روز افزون به وسیله ی سازمان بین المللی استاندارد[۳] نیز مورد تأیید قرار می گیرد.(سازمان بین المللی استاندارد یک فدراسیون جهانی با بیش از صد گروه استاندارد است)

۴- ارائه گواهینامه 

صنعت گاز طبیعی و نفت خام همواره به وسایل تولید، پالایش وتقسیم محصولاتش نیازدارد. این وسایل در برخی موارد بسیار پیشرفته هستند و به ما کمک می کنند تا منابع نفتی و یا گازی را کشف کنیم یا بتوانیم با استفاده از آنها به نحوه ای کار کنیم که محیط زیست کمتر آسیب ببیند.
برنامه ی مونوگرام انستیتوی نفت خام آمریکا[۴] بر روی وسایل و ادوات مصرفی در صنعت نفت و گاز مانند وسایل پالایش، وسایل حفاری و… نظارت دارد و با این نظارت سعی در کارکرد درست این وسایل دارد. انستیتوی نفت خام آمریکا همچنین استانداردهای محیط زیستی را نیز تدوین کرده و سیستم های مدیریت سلامت و ایمنی را مهیا می کند.
انستیتوی نفت خام آمریکا همچنین صلاحیت بازرسان صنعت نفت و گاز را نیز بررسی و تأیید می کند و بر کار آنها نظارت نیز می کند. این سازمان بررسی می کند که آیا معیارهای یک بازرس براساس معیارهای صحیح تدوین شده است یا خیر؟ این سرویس ارائه شده به وسیله ی انستیتوی نفت خام آمریکا به نام برنامه ی تأییدیه ی اشخاص[۱] معروف است .این سازمان به واسطه ی برنامه های اجرائی در زمینه ی گواهی دادن، محیطی فراهم کرده است تا بر روی مسائلی از جمله مواد و وسایل مورد استفاده در بخش های حساس نظارت کاربردی و دقیقی انجام شود.
انستیتوی نفت خام آمریکا با برگزاری برنامه های آموزشی[۲] مباحث مربوط به صنعت نفت و گاز را آموزش می دهد و از همه مهمتر این است که این سازمان مباحث عملی وکاربردی را بیان می کند و کسانی که در این دوره های آموزشی شرکت کنند مباحث صنعتی مورد نیاز را به دست می آورند.
برای کمک به بهبود ایمنی در صنعت نفت و گاز ،انستیتوی نفت خام آمریکا یک راه برای شرکت های کارفرمای نفتی است تا بتوانند این اطمینان را بدست آورند که پیمانکاران شان به خوبی آموزش دیده اند و دارای مهارت های لازمه هستند. سرویس ایمنی کار[۳] سرویسی است که کار پیمانکاران نفتی را تأیید می کند.

این سرویس[۴] EOLCS نام دارد. مدرک لیسانسی که این سرویس ارائه می کند جنبه ی داوطلبانه داشته وبه عنوان یک گواهی معتبر برای کسانی که می خواهند دربخش های خاصی کارکنند، به کار می آید.

۵- ارائه خدمات آموزشی

انستیتوی نفت خام آمریکا سمینارها، کارگاه ها، سمپوزیوم ها وکنفرانس هایی در مورد خط مشی عمومی صنعت نفت برگزار می کند. این مرکز در دانشگاه خود کار با وسایل و مواد مختلف را آموزش می دهد و به واسطه ی همین مساله افراد شاغل در صنعت نفت و گاز می توانند از استانداردهای وسایل و این صنعت استفاده کنند. ضمناً برای بهبود وضعیت آموزشی این مرکز، همکاری های گسترده ای بین این سازمان و ارگان های آموزشی مرتبط وجود دارد.

سخن آخر

در حال حاضر بدون هیچگونه بزرگنمایی و اغراقی قلب تپنده انرژی ایران در پارس جنوبی در حال تپیدن است. چرا در این دانشگاه بزرگ و وسیع به پهنای چندین فاز و چند هزار هکتار به فکر ایجاد چنین موسسه ای نباشیم؟ با تجمیع همه صنایع مرتبط با انرژی، از گاز و پتروشیمی و نفت(در آینده ای نه چندان دور با بهره برداری از لایه نفتی این میدان) بهترین جا برای ایجاد یک موسسه دانش محور و کاربنیان همین جاست.

منبع: سایت مند

[کد خبر:AJ18900]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب