00000000000000000000000000000000000000020160706-WA0007.jpg

مازیار هوشمند

در حالی که در اولین ساعات شروع درگیری از اتفاق روز چهارشنبه گذشته حادثه نخل تقی گزارش و اخبار متفاوت و متناقضی در شبکه های اجتماعی منتشر می گردید، نیروی انتظامی استان بوشهر در اطلاعیه ای که بعداً صحت مطالب آن توسط مسئولین قضایی استان مورد تردید قرار گرفت، مقتول حادثه را یک قاچاقچی معرفی، و فوت آن جوان را ناشی از درگیری قاچاقچیان با مأموران انتظامی عنوان نمود. کمی بعدتر سردار عباس زاده فرمانده نیروی انتظامی در گفتگو با تسنیم با صحه بر اطلاعیه روابط عمومی خود، به جزئیات درگیری قاچاقچیان با مأموران نیروی انتظامی پرداخت، و تأکید کرد که متوفی، یکی از قاچاقچیان درگیر با نیروی انتظامی بوده است. انتشار گفتگوی فرمانده نیروی انتظامی به سرعت در رسانه ها و شبکه های اجتماعی منتشر شد. انتشار این خبر که فردای آن صحت قاچاقچی بودن مقتول توسط دادستان بوشهر رد شد، به ناراحتی مردم عسلویه و نخل تقی منجر شد. خبری که از همان ابتدای انتشار، تعجب اصحاب رسانه و فعالین اجتماعی و سیاسی استان را برانگیخت.
پنجشنبه اما دادستان بوشهر با «شهروند بومی» خطاب کردن مقتول و نه «قاچاقچی»، وقوع هرگونه قاچاق را برای دستگاه قضایی محرز ندانست، و در گفتگویی اعلام کرد تاکنون هیچ کالای قاچاقی کشف نشده است. انتشار این خبر باعث شد که مردم منطقه عسلویه اعتراض خود را به دستگاه قضایی که شفاف وقوع قتل را ناشی از قاچاق ندانسته، بسپرند، و بررسی این موضوع را از این مجموعه دنبال و پیگیری نمایند. موضعی که علی حسن پور دادستان بوشهر در این خصوص گرفتند، آرامش خوبی به شهروندان عسلویه و نخل تقی برگرداند. این موضع با مصاحبه عبدالله نادری فرماندار شهرستان، و خطاب قرار دادن مقتول به عنوان «شهروند» مردم را به خاتمه اعتراض، و پی گیری برخورد با خاطی یا خاطیان از مجرای قانونی امیدوار کرد.
در مدت فعالیت مطبوعاتی روزنامه پیام عسلویه، این رسانه همیشه به اقدامات مؤثر پلیس انتظامی استان، و نقش این مجموعه در آرامش و امنیت استان پرداخته، و انصافاً خدمات ارزنده ی قابل تقدیر آنان بر کسی پنهان نیست. اما نمی شود از نقد اطلاعیه بدون تحقیق روابط عمومی انتظامی استان، و مصاحبه فرمانده محترم آن مجموعه جناب سردار عباس زاده با عنوان «درگیری قاچاقچیان با مأموران انتظامی» گذشت. اینکه فرمانده محترم نیروی انتظامی استان بوشهر قبل از روشن شدن موضوع، موضعی اتخاذ کند که فردای آن، از سوی دادستان، به عنوان مسئول ارشد رسیدگی به پرونده، به نوعی محرز شده دستگاه قضایی عنوان نگردد، جای تأمل و نقد دارد.
هیچ فردی خطای یک نفر از مجموعه ای را به حساب گروهی تعمیم نمی دهد، و در حادثه چهارشنبه عسلویه نیز هیچ عقلی، رفتار اشتباه مأموری که اقدامش از سوی دستگاه قضایی در حال رسیدگی است، به مجموعه خدوم، تلاشگر و ارزشمند نیروی انتظامی استان گره نمی زند.
اشتباه، قصور و حتی رفتار عمدی زیان بار، با رفتار و اخلاق اسلامی قابل چشم پوشی و گذشت است. اشتباه و تخلف را با پوزش و عذرخواهی، و در این مورد با تسلیت به خانواده ای که بی جهت داغدار شده است، قابل جبران است. نگرانی و عصبیت مردم نیز به این شیوه زودتر خاتمه و التیام می یابد. بزرگی و عظمت کارها علاوه بر اقتدار، در فروتنی و پذیرش اشتباه نیز هست. انتشار اطلاعیه روابط عمومی نیروی انتظامی و فرماندهی محترم آن و تسلیت آنان به خانواده مقتول و تاکید بر اینکه کشته شدن مرحوم خلیل باقری خواست نیروی انتظامی نبوده است ، خود نوعی اقتدار است . اقتداری که هم مورد توجه افکار عمومی قرار می گیرد و هم درد و داغ خانواده مرحوم باقری را تسلی می بخشد

 

***روزنامه پیام عسلویه / شنبه نوزده تیرماه نود و پنج

[کد خبر:AJ16798]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب