1622334.jpg

آینه جم،براساس اعلام مسئولان صنعت نفت با راه اندازی ۵ فاز پارس جنوبی تا پایان سال جاری تولید گاز ایران با قطر برابر می‌شود.

به گزارش آینه جم،  بر اساس اظهارات مسؤولان شرکت نفت و گاز پارس، فازهای 17 و 18، 19، 20 و 21 پارس جنوبی تا پایان سال جاری به تولید می رسند و با راه اندازی این 5 فاز انتظار براین است که تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی تا پایان امسال با قطر برابر شود.

چندی پیش علی اکبر شعبان پور مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفته بود تولید گاز قطر در سه سال گذشته به میزان 177 میلیارد مترمکعب در سال ثابت مانده است در صورتی که سال گذشته تولید گاز ایران از پارس جنوبی به 132 میلیارد مترمکعب رسید و امسال افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

این گزارش حاکی است امسال با بهره برداری از فازهای 19، 20 ، 21، 17 و 18 پارس جنوبی، تولید گاز ایران از پارس جنوبی از مرز 500 میلیون متر مکعب در روز خواهد گذشت.

فاز19

این گزارش حاکی است فاز 19 دارای 4 سکو است که ساخت 3 سکوی این فاز انجام شده است و حفاری چاه‌های آن به زودی به اتمام می رسد، در عین حال قرار است یکی از سکوهای اقماری فاز یک با خط لوله به سکوهای 19C متصل شود، همچنین واحدهای فرایندی و اولین ردیف شیرین‌‌سازی گاز در فاز 19 نیز آخرین مراحل پیشرفت را سپری می کند و آماده راه‌اندازی می شود.

پیشتر اعلام شده بود فاز 19 حداکثر در آبان ماه سال 95 به تولید خواهد رسید.

فاز 20 و 21

براساس اعلام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس بر روی هریک از سکوهای فاز 21-20 یک دکل در حال حفاری است به طوری که هر سکو 11 چاه را پوشش خواهد داد.

براساس آخرین برآوردهای صورت گرفته تا آخر تیرماه سکوی فاز 21 آماده می‌شود و به محض کنار رفتن دکل حفاری سکو برای نصب ارسال خواهد شد.

این گزارش اضافه می کند فازهای ٢٢، ٢٣ و ٢٤ پارس جنوبی نیز با هدف انتقال گاز تولیدی این فازها و افزایش پایداری شبکه انتقال گاز به خط ششم سراسری متصل شده است همچنین قرار است فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی نیز به خط چهارم سراسری متصل شود.

 

منبع: فارس

[کد خبر:AJ16154]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب