آینه جم : صف‌ طویل کتابخوانان و دانش‌آموزان برای راهیابی به سالن مطالعه کتابخانه‌های عمومی استان به‌ویژه کتابخانه عمومی خلیج فارس، بیش از هر زمانی کمبود فضای کتابخانه‌ای و ضرورت ساخت کتابخانه مرکزی را در شهر بوشهر به مسئولان ارشد استان متذکر شد.

به گزارش آینه جم به نقل از اینا؛ سرانه فضای کتابخانه‌ای استان بوشهر در حال حاضر به ازای هر ۱۰۰ نفر ۲.۳۲ متر مربع است که بیش از ۵ مترمربع کمتر از استاندارد تعریف‌شده می باشد.

این استان ۷۹ کتابخانه عمومی و تنها یک کتابخانه عمومی استاندارد دارد که خلیج فارس نام دارد و در منطقه دو شهر بوشهر (محله دواس) واقع شده است.

این کتابخانه هر ساله از خردادماه و خصوصا در تابستان با تقاضای خارج از ظرفیت کتابخوانان مواجه می‌شود به طوری که امسال چنان تقاضا زیاد بود که بخشی از متقاضیان صبح زود به کتابخانه مراجعه کرده و در صف‌های طویل منتظر می‌ایستادند تا به سالن مطالعه یا بخش امانت کتاب و … راه پیدا کنند.

این کمبودها بیش از هر زمانی تحقق مطالبه دیرینه مردمان بوشهر را در حوزه کتابخوانی که همان ساخت کتابخانه مرکزی است، برجسته می‌کند؛ چراکه دیگر کتابخانه عمومی خلیج فارس توان پاسخگویی تقاضای خارج از ظرفیت جامعه کتابخوان بوشهر را ندارد.

این کتابخانه که 5 سال از بهره برداری آن می گذرد، در حال حاضر پذیرای بیش از ۶ هزار نفر است و هر چه از روزهای تابستان بیشتر می‌گذرد، میزان تقاضا و عضویت در این کتابخانه بیشتر می‌شود.

کتابخانه خلیج فارس جوابگوی همه مراجعان نیست

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهرمی گوید: استقبال از کتابخانه خلیج فارس به اندازه‌ای است که مخاطبان برای استفاده از سالن مطالعه آن در صف می‌ایستند و مسئولان کتابخانه به‌منظور رضایت‌بخشی اعضا و مراجعه‌کنندگان با هر مشقتی از حداکثر ظرفیت فضا برای پاسخگویی به نیاز مخاطبان بهره گرفته و سالن مطالعه آن را توسعه داده‌اند.

حیدر راهب با اشاره به اینکه کتابخانه خلیج فارس 6 هزار عضو دارد، افزود: این استقبال در روزهای آغازین تابستان به‌دلیل همزمانی با کنکور و فصل امتحانات خارج از انتظار بود اما شلوغی این کتابخانه در طول سال نیز مشهود است؛ چون هم منابع کاملی دارد و هم تنها کتابخانه عمومی استاندارد شهر بوشهر است. این کتابخانه با وجود اینکه سه شیفت دارد کار می‌کند ولی باز هم نمی‌تواند به طور کامل پاسخگوی نیاز کتابخوانی شهروندان این شهر باشد.

ضرورت اجرای کتابخانه مرکزی بوشهر

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر تاکید کرد: با رشد جامعه کتابخوان استان به‌ویژه شهر بوشهر، اکنون بیش از هر زمانی کمبودهای زیرساختی و کتابخانه‌ای این استان دیده می‌شود. قطعاً اینجا ضرورت ساخت کتابخانه مرکزی که یک مرکز فرهنگی پژوهشی توسعه‌یافته با وسعتی ۴ برابر کتابخانه عمومی خلیج فارس است، بیش از هر زمانی احساس می‌شود.

راهب با تاکید بر اینکه تجربه نشان داده مردم بوشهر، مردمی کتابخوان و کتابدوست هستند که در صورت وجود امکانات و فضای مناسب کتابخوانی، به نحو مطلوبی از این فضا استفاده می‌کنند، گفت: ما به عنوان متولی امر باید این فضا را توسعه بدهیم تا تعداد بیشتری از مردم از آن استفاده کنند. امیدواریم بتوانیم در سال جاری با همکاری استاندار جهادی و کتابدوست بوشهر، کلنگ کتابخانه مرکزی بوشهر را بر زمین بنشانیم.

[کد خبر:AJ46068]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب