000000000000000000000000000011002.jpg

 

آینه جم : مسئولان معتقدند در بوشهر کار است ولی کارگر نیست؛ به عبارتی کارجویان در این استان گرفتار «بیکاری ارادی» هستند. به گزارش خلیج فارس؛ اواسط اردیبهشت ماه سالجاری معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار و رفاه اجتماعی در اظهارنظری، بوشهر را یکی از استان هایی معرفی کرده بود که با کمبود نیرو مواجه اند.

حالا هم مدیرکل کار بوشهر گفته: هم اکنون در استان افزون بر ۳ هزار مورد فرصت شغلی آماده برای جویندگان کار وجود دارد.

مصدق کشاورزی افزود: برای دسترسی بهترکارجویان به بازار کار، سامانه جستجوی شغل به نشانی www.shoghl.mcls.gov.ir را راه اندازی شده تا هر متقاضی جویای کار، بجای مراجعه به دستگاه‌های دولتی، یا مانند گذشته که به صورت سنتی به دفاتر کاریابی مراجعه می‌کردند به سامانه جستجوی شغل مراجعه کند.

آیا بوشهر گرفتار بیکاری ارادی است؟

این آمارها در شرایطی می باشد که کمتر خانواده ای جوان جویای کار یا فرزندی دارد که دغدغه آینده شغلی برایش نداشته باشد.

کارشناسان بازار کار عوامل متعددی را در خالی ماندن بعضی از فرصتهای شغلی موثر می‌دانند که دستمزد اندک، عدم برخورداری از مزایای بیمه و رعایت نکردن حقوق و قوانین کار از مهمترین آنها به شمار می‌رود.

در حال حاضر سختی و طاقت فرسایی، دستمزدهای پایین تر از هزینه های زندگی، پر مخاطره بودن، ‌نبود ذهنیت مثبت از جمله علل بی میلی دانش آموختگان و جویندگان کار به انجام بعضی مشاغل عنوان می‌شود. امروز ۵۰ درصد جویندگان کار، دانش‌آموخته دانشگاه‌ها هستند اما نوع و ماهیت فرصتهای شغلی در کشور به گونه‌ای است که تنها ۲۰ درصد فارغ التحصیلان جویای کار، جذب آنها می‌شوند و در مقابل فرصتهای شغلی بسیاری خالی می مانند.

کارشناسان بازار کار تاکید دارند که اگر دولت درصدد اشتغالزایی برای جوانان بیکار و تحصیلکرده است باید در مشاغلی که بدون داوطلب و اصطلاحا خالی مانده، جذابیت لازم را ایجاد و شرایطی فراهم کند که جوان تحصیلکرده پس از سالها علم ‌آموزی و رفتن به دانشگاه و کسب مهارت و تخصص، علاقمند به انجام آن کارها باشد.

[کد خبر:AJ46083]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب